Tuesday, January 26, 2010

Belasungkawa

Jumaat minggu lepas....hari pagi saya dikejutkan dengan ribut kecik kat fesbuk.


....Tentang kemangkatan Sultan Johor.....


Apekah?? Benarkah??
Ada yang cakap tengah gering....ada yang cakap dah mangkat.
Banyak version.
Saya sebagai rakyat Johor yang SAYANGkan Sultannya, mendoakan yang terbaik buat baginda.


Dalam perjalanan pulang ke Johor dengan menaiki bas kaler silver hijau tu, saya layan fesbuk kat 'bebeh'. Terkejut, sedih, pilu,.....bila tengok status kat wall fesbuk kak chik. Innalillahi wa inna ilaihi raji'un.


Akhirnya..baginda Sultan Johor telah meninggalkan kami semua rakyatnya.


Baginda mangkat pada usia 77 tahun.
Ye.....walaupun Sultan Iskandar terkenal dengan kebengisannya semasa masih muda dan kuat, mungkin juga telah menimbulkan kebencian di hati sesetengah pihak, saya sebagai anak jati Johor adalah sangat berterima kasih kerana saya merasa aman berada di negeri ini.

Baginda tegas. Baginda garang. Tapi dengan ketegasan dan kegarangannya itulah baginda berjaya menjadikan Johor sebuah negeri yang makmur, aman dan tenteram. Almarhum akan menegur mana2 yang tidak berkenan di hati, almarhum mendekati rakyat dengan caranya yang tersendiri.

Keakraban hubungan kekeluargaan institusi kesultanan negeri Johor dapat dilihat semasa keranda dibawa turun dari istana. Jarang weh kaum keluarga sendiri nak usung keranda tu. Selalunya pekerja istana yang buat. Saya sangat kagum.

Takziah buat seluruh keluarga Almarhum Sultan Iskandar di atas kehilangan ahli keluarga, dan takziah buat seluruh warga negeri Johor di atas kehilangan pemerintah yang berwibawa.

Semoga roh almarhum diampuni dosa2nya dan ditempatkan di kalangan para solihin. Insya Allah....amiiiin.
Al-fatihah.

0 orang kaya kat sini:

Tak Suka

  • Tempoyak, petai, jering, cencaluk, etc..
  • Prejudis
  • Orang jual kuih talam dua muka
  • Makan daging kambing

Buatku Tersenyum

  • Senyuman si dia :p
  • Kucing yang nakal
  • Keluarga
  • Orang pekak dan bisu berkomunikasi
  • Anak-anak yatim dan OKU yang ceria

Saya Anak JOHOR!

bighandesign