Tuesday, June 29, 2010

Entri yang Islamic

" Pada suatu hari, Rasulullah saw. muncul di antara kaum muslimin.
Lalu datang seorang laki-laki dan bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Iman itu?
Rasulullah saw. menjawab: Engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya, rasul-rasul-Nya dan kepada hari berbangkit.

Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, apakah Islam itu?
Rasulullah saw. menjawab: Islam adalah engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa pun, mendirikan solat fardu, menunaikan zakat wajib dan berpuasa di bulan Ramadan.

Orang itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Ihsan itu?
Rasulullah saw. menjawab: Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu.

Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, kapankah hari kiamat itu?
Rasulullah saw. menjawab: Orang yang ditanya mengenai masalah ini tidak lebih tahu dari orang yang bertanya. Tetapi akan aku ceritakan tanda-tandanya; Apabila budak perempuan melahirkan anak tuannya, maka itulah satu di antara tandanya. Apabila orang yang miskin papa menjadi pemimpin manusia, maka itu tarmasuk di antara tandanya. Apabila para penggembala domba saling bermegah-megahan dengan gedung. Itulah sebagian dari tanda-tandanya yang lima, yang hanya diketahui oleh Allah.

Kemudian Rasulullah saw. membaca firman Allah Taala: Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
Kemudian orang itu berlalu, maka Rasulullah saw. bersabda: Panggillah ia kembali! Para sahabat beranjak hendak memanggilnya, tetapi mereka tidak melihat seorang pun. Rasulullah saw. bersabda: Ia adalah Jibril, ia datang untuk mengajarkan manusia masalah agama mereka. (Kitab Sahih Muslim: 10)




Tiba-tiba hari ni terasa nak menulis tentang rukun Iman.
Rukun yang dipelajari secara formal seawal usia 8 tahun (darjah 1 sekolah agama).

Mari kita lihat dulu apa yang terkandung di dalam rukun iman ni.


  1. Percaya kepada Allah
  2. Percaya kepada Nabi dan Rasul
  3. Percaya kepada kitab-kitab
  4. Percaya kepada Malaikat
  5. Percaya kepada hari akhirat
  6. Percaya kepada qada dan qadar.



" Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad s.a.w) dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh." (Surah An-Nisaa': 136)[1]




" Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Surah Al-Hadid: 22-23)[2]










Semakin meningkat usia, kita semakin leka.
Jika ditanya sekarang ni :

Apakah dia 20 sifat Allah yang wajib kita maklum?
Apakah kitab-kitab tu serta nabi dan rasul yang dipertanggungjawabkan?
Siapakah 25 nabi dan rasul yang wajib diketahui?
Siapakah 10 malaikat yang wajib kita tahu?
Apakah yang dimaksudkan dengan percaya kepada hari akhirat?
Apakah beza qada' dan qadar?
Apa beza nabi dan rasul?

Pasti akan ada soalan-soalan di atas yang dijawab dengan tersangkut-sangkut (merujuk kepada diri sendiri).
Haih.....ape nak jadi.
Makin bertambah usia terasa diri makin jahil.
Dulu ilmu-ilmu tu dihafal untuk lulus periksa, tapi ilmu agama bukan setakat untuk ditulis di atas kertas. Malah lebih daripada tu.
Rasanya menyebut 99 nama Allah tu pun masih berterabur lagi. Kalau bukan kerana lagunya yang tak pernah lapuk dek zaman, entah berapa kerat je daripada keseluruhan 99 nama Allah yang lekat di ingatan dan di hati.
Tapi dalam keadaan macam tu pun rahmat dan rezeki Allah tak pernah putus kan? Itu pun masih terasa liat nak solat di awal waktu. Masih berat badan nak bangun di tengah malam untuk berjumpa Dia.
Hurmm....manusiaaaaa....

Kamu....terima kasih sebab ajak dan dorong saya buat qiamullail.
Semoga kita, keluarga dan rakan2 muslimin muslimat sentiasa ditetapkan iman dan tergolong di kalangan hambaNya yang bersyukur. Insya Allah.





1 orang kaya kat sini:

cae said...

finally, i like this pot :-bd

persoalan2 dalam post ni dulu roang hafal untuk ujian PAFA masa sekolah dulu je. hehe. boelh bet, berapa ramai yang boleh jawab dgn tepat :-"

Tak Suka

  • Tempoyak, petai, jering, cencaluk, etc..
  • Prejudis
  • Orang jual kuih talam dua muka
  • Makan daging kambing

Buatku Tersenyum

  • Senyuman si dia :p
  • Kucing yang nakal
  • Keluarga
  • Orang pekak dan bisu berkomunikasi
  • Anak-anak yatim dan OKU yang ceria

Saya Anak JOHOR!

bighandesign